کد خبر 629933
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

روزنامه هاآرتص تاکید کرد استفاده از عبارت «پاکسازی نژادی» یهودیان حربه صهیونیست‌ها در مقابله با مخالفت‌های بین‌المللی با شهرک‌سازی‌ها بوده و نتانیاهو با کلیپ ویدئویی جدیدش به صورت آمریکایی‌ها آب دهان انداخت.

 به گزارش مشرق، روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به بررسی عواقب پیام ویدئویی جدید «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخته و نوشت وی با این کار، تصویب قطعنامه‌ای ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل را تسریع کرده است.

نتانیاهو روز جمعه ویدئویی را منتشر کرده که در آن آمریکایی‌ها و کشورهایی را که خواستار خروج یهودیان از کرانه باختری و تخریب شهرک‌ها در این منطقه شدند، به پاکسازی نژادی یهودیان متهم کرده که باعث عصبانیت وزارت خارجه آمریکا شد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه مقامات ارشد آمریکا هدف مستقیم این ویدئو را خودشان می‌بینند، آمده است: «آنها می‌گویند هیچ راه دیگری برای تعبیر آن نیست. برخی نیز در واشنگتن، منبع بخشی عظیمی از اظهارات نتانیاهو را مباحث مطرح شده در اسناد جمع‌آوری شده بدست "فرانک لونتز" در سال 2009 می‌دانند.»

فرانک لونتز که یک مشاور سیاسی ارشد عضو حزب جمهوری‌خواه است، با کمک گرفتن از «ران درمر» سفیر کنونی رژیم صهیونیستی در آمریکا این اسناد را گردهم آورده است.

بر این اساس، لونتز اسناد دیپلماسی عمومی را برای سازمان صهیونیستی «اسرائیل پروجکت» تهیه کرده است. در صفحه 62 از این اسناد تاکید شده که مقامات اسرائیل باید برای مقابله با بحث‌های مطرح شده علنی در آمریکا حول پایان دادن به شهرک‌سازی‌ها، ادعای «پاکسازی نژادی» را مطرح کنند. در این ویدئو نتانیاهو کلمه به کلمه متن لونتز را اجرا کرد.

هاآرتص ادامه داد: «مقامات دولتی اوباما (رئیس جمهور آمریکا) از این واقعیت که نتانیاهو هیچ ابایی ندارد که حتی در این برهه زمانی حساس، که به حمایت نظامی و دیپلماتیک آمریکایی نیاز دارد، به آنها حمله کند، متحیر شده‌اند. مقامات ارشد دولتی آمریکا نمی‌دانند چرا اکنون نتانیاهو با چنین کمپین رسانه‌ای از شهرک‌سازی‌ها دفاع می‌کند.»

این روزنامه‌ی چپ‌گرا نوشت: «مقامات ارشد آمریکا این ویدئو را بعنوان بخشی از روندی که پس از انتشار گزارش گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه شروع شد، دانسته و احساس می‌کنند از آن زمان به بعد نتانیاهو به تمسخر و تحقیر آنها روی آورده و در بدترین حالت به صورت آنها آب دهان می‌اندازد.»

هاآرتص تاکید می‌کند نتانیاهو باید تا جایی که ممکن است از قمار کردن روی مسائلی که در آنها اجماع بین‌المللی علیه اسرائیل وجود دارد، اجتناب کند اما اقدامات او در نهایت قطعنامه شورای امنیت را درپی خواهد داشت. البته معلوم نیست اوباما چنین گامی را در شورای امنیت بردارد یا قطعنامه‌ای درباره شهرک‌سازی‌ها را وتو نکند اما چیزی که مشخص است، کلیپ ویدئویی جدید نتانیاهو فقط اوباما را به حرکت در چنین جهتی سوق می‌دهد.

بر این اساس، مغز متفکر ویدئوی «پاکسازی نژادی» نتانیاهو مانند دیگر پیام‌های ویدئویی او، «دیوید کِیِس» مشاور رسانه‌ای جدید اوست که ارتباطات نزدیک و محکمی با راست‌گرایان آمریکایی دارد. کِیِس به وسیله درمر به دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد شده است.

نویسنده این روزنامه در پایان این سوال را می‌پرسد: «اما اگر یهودیان حق دارند در هرجایی از کرانه باختری از جمله مکان‌هایی که بخشی از دولت مستقل فلسطین خواهد بود، زندگی کنند؛ پس چرا فلسطینیان نباید حق بازگشت به "حیفا" یا "یافا" را داشته و در دولت یهودی زندگی کنند؟»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس